Infolegal.ro

OUG 4/2010 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010

Publicat in Monitorul Oficial nr. 93 din 10.02.2010

Luându-se în considerare presiunile si riscurile determinate de evolutiile economice interne si externe, necesitatea sustinerii cresterii economice si a reducerii inflatiei, pentru anul 2009 s-a impus adoptarea de masuri imediate care sa asigure un climat de protectie sociala bazat pe principiul contributiei si al solidaritatii în promovarea progresului social.

Tinând cont ca actiunile prevazute în Pachetul de masuri al Guvernului României pentru stimularea cresterii economice si protejarea intereselor economice ale populatiei trebuiau realizate cu celeritate, astfel încât sa fie atinse dezideratele propuse, masurile preconizate s-au adresat unui grup-tinta format din persoanele cele mai afectate de consecintele imediate ale crizei economice care sunt supuse riscului de a-si pierde locul de munca.

Având în vedere cele de mai sus, s-a decis reducerea temporara a costurilor cu forta de munca pentru a contracara efectele negative ale crizei economico-financiare asupra activitatii economice.

Tinând seama de efectele pozitive pe care aceasta masura le-a avut asupra companiilor care au fost fortate sa îsi întrerupa temporar activitatea, de influenta benefica asupra ratei somajului în anul 2009, precum si de solicitarile partenerilor sociali, pentru a da un semnal pozitiv angajatorilor de a opta pentru mentinerea fortei de munca în conditiile în care efectele crizei economice sunt estimate a se prelungi si de a evita pierderea lucratorilor calificati în anumite domenii cu potential de dezvoltare/expansiune dupa reluarea cresterii economice,

întrucât aceste împrejurari vizeaza interesul public si constituie elementele unei situatii extraordinare, ce nu sufera amânare, se impune adoptarea de masuri imediate pentru reglementarea unor masuri de protectie sociala, aplicabile si pentru anul 2010, începând cu luna februarie.

În temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicata,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 1 – (1) Începând cu luna februarie 2010, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2010, pe perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, în cazul întreruperii temporare a activitatii potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatii ale caror contracte sunt astfel suspendate si care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si angajatorii, pentru salariatii respectivi, sunt scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, dar nu pentru mai mult de 90 de zile. Indemnizatiile reprezinta drepturi aferente perioadei februarie – decembrie 2010, inclusiv.

(2) Indemnizatiile de care beneficiaza salariatii, de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, platite din fondul de salarii, pe durata întreruperii temporare a activitatii angajatorului, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt incluse în veniturile salariale si nu sunt impozabile, în întelesul impozitului pe venit prevazut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru o perioada de cel mult 90 de zile, începând cu luna februarie 2010, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2010. Indemnizatiile reprezinta drepturi aferente perioadei februarie – decembrie 2010, inclusiv.

(3) Perioada prevazuta la alin. (1), pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate si angajatorii acestor salariati sunt scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei.

(4) Masurile prevazute la alin. (1) – (3) se aplica în cazul în care contractul individual de munca se suspenda în situatiile de întrerupere temporara, totala sau partiala, inclusiv de reducere temporara, a activitatii angajatorului, în special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.

(5) În întelesul prezentei ordonante de urgenta, prin notiunea de contributii de asigurari socialese întelege contributia de asigurari sociale, contributia de asigurari pentru somaj, contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, contributia pentru asigurari sociale de sanatate, inclusiv contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, datorate, potrivit prevederilor legale, atât de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cât si de angajatorii acestora, pentru respectivii salariati.

(6) Pentru stabilirea si calculul indemnizatiei de somaj prevazute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat în plata, în vigoare în perioada prevazuta la alin. (1). În situatia în care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat în plata, în vigoare în perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.

(7) Prin derogare de la dispozitiile art. 34 alin. (11) lit. a) si ale art. 35 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, perioada prevazuta la alin. (3), în care salariatii realizeaza stagiu de cotizare fara plata contributiei, se ia în calcul la stabilirea perioadei de 24 de luni premergatoare datei înregistrarii cererii pentru acordarea indemnizatiei de somaj, prevazuta la art. 34 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la realizarea stagiului minim de cotizare în sistemul asigurarilor pentru somaj.

(8) Pentru stabilirea si calculul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat în plata, în vigoare în perioada prevazuta la alin. (1). În situatia în care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat în plata, în vigoare în perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.

Art. 2 – Angajatorii au obligatia sa depuna, la inspectoratul teritorial de munca în raza caruia îsi au sediul, o declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa ca se afla în una dintre situatiile prevazute la art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, la momentul constatarii de catre acestia a situatiilor respective.

Art. 3 – Conform competentelor legale, Inspectia Muncii si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin institutiile lor teritoriale subordonate, vor controla periodic angajatorii care beneficiaza de masurile de protectie sociala prevazute în prezenta ordonanta de urgenta.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Ministrul sanatatii,
Cseke Attila
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu

Legislatie – Prolexis.ro

Continutul actelor are caracter pur informativ fara a se substitui publicatiilor oficiale, neputand fi folosit ca baza legala pentru nici o actiune/demers in fata tertilor. Infolegal isi declina raspunderea pentru orice consecinte juridice ce ar putea fi generate de referirea la materialele de pe site-ul infolegal.ro.

Parteneri
Baroul Dolj
Baroul Olt
Baroul Maramures
Baroul Suceava